FitforKids – gratis sundhedsforløb for børn

Skrevet: kategori: Sundhed

fitforkids.Vanerne i de danske familier har ændret sig i en usund retning, og det kan ses i form af overvægtige børn. Børnene bevæger sig for lidt, og spiser for meget og forkert mad. Børn sidder mere foran fjernsyn og computer. De bliver kørt til og fra skole, og de indtager for meget fed mad, snacks og sodavand. Konsekvensen er flere overvægtige børn, som ikke taber sig med alderen og derfor risikerer at blive ramt af dødelige velfærdsygdomme.

FitforKids er et gratis sundhedsforløb for børn mellem 7-15 år og deres familier. FitforKids er et program for børn og deres familier, der har lyst til at blive stærkere, sundere og gladere for livet. Der trænes 2 gange om ugen. Den ene dag træner børnene uden deres forældre og den anden dag er forældrene med. Mens børnene går på holdene, er der tilknyttet en kostvejleder, som vejleder børnene og deres familier i sund kost. Hele formålet med FitforKids er at give børneme den bedst mulige start i livet. En sund livsstil er på så mange måder fundamental for et godt liv og FitforKids forsøger at give børnene den oplevese, at blive styrket fysisk og psykisk. Kender du et barn, der kunne havde glæde af FitforKids tilbud, så kig forbi deres hjemmeside og find en afdeling i nærheden af dig.

Personligt syntes jeg dette er et rigtigt godt tilbud til børn og deres familier, da træningen forgår i børnenes næremiljø og vejledningen forgår hjemme i børnenes vante omgivelser, hvor de er trygge. Da hele programmet forgår i børnenes næremiljø er det nemmere for familierne, at implementere kost og motion ind i hverdagen, da der mange ting som skal passe sammen i en travl hverdag. Det kan fx være barnet er dele barn osv.

Related Post

Skrive en kommentar

Tørrede frugt et alternativ til slik.

Skrevet: kategori: Sundhed

imageTørret frugt er et sundt alternativ til slik, og kan bruges til fx. morgenmaden på havregrød og i yoghurten osv. Hvis du selv bager dit brød, kan du evt. tilsætte små stykker tørrede frugter i dejen, når du bager boller og brød. Du kan næsten få dækket sit daglige behov for fibre, mineraler og vitaminer ved at spise tørret frugt. Høre du til dem, som har en sød tand, men ikke vil proppe dig med tomme kalorier, er tørrede frugter et rigtig godt alternativ. Tørret frugt er ikke bare utrolig velsmagende, de er også sunde, da de er fulde af vitaminer, mineraler og fibre. Vær dog opmærksom på at tørret frugt har et højt indehold af frugtsukker. Hvis du spiser ca. en spiseskefuld om dagen, vil det ikke skade dit vægttab.
Tørret frugt indeholder frugter næsten ikke noget fedt – cirka 95 % af energien stammer fra kulhydrater. Lige på nær tørrede bananer, der ofte er ristet i kokosolie, så de indeholder meget fedt. De tørrede frugter er bedre end sukkerholdigt slik som fx matadormix, eftersom frugternes høje indhold af fibre og kulhydrater virker mættende, er fibrene med til at holde din mave i gang. De tørrede frugter, der indeholder flest fibre, er svesker, figner og abrikoser, som indeholder henholdsvis 16 g, 18,5 g og 24 g per 100 gram.

Related Post

Skrive en kommentar